با توجه به تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سود رایانهای، توجه عمیق تر به محتوای آموزشی و سیستمهای نو آموزشی امری بدیهی به شمار میآید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته و همچون آمریکا، نیوزلند و … دیر زمانی است که توجه خاصی به نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و ÷رورش داشتهاند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در امر آموزش صرف کردهاند. (دلمقانی، 1382، ص 58).
با توجه به هدف آموزش و پرورش در شکوفا سازی استعدادها و خلاقیتهای دانش آموزان از یکسو و از سوی دیگر، با توجه به نتایج حاصله از برنامههای فنآوری ارتباطات و اطلاعات در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، انتظار میرود که آموزش و پرورش ایران نیز، تغییراتی را در نظام آموزشی بویژه از بعد برنامههای درسی ایجاد نماید. برای ایجاد نظامی پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش و پرورش، مهمترین مرحله، سازماندهی مجدد برنامه درسی است.(دیناروند، 1382، صص23 و 24)
روند گسترش فناوری و تأثیرگذاری آن در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش، ضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعات و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرایند یاد دهی- یادگیری را امری مسلم میسازد.
تحقیقات علمی انجام شده، بر افزایش سطح بهرهوری آموزشی از طریق غنی سازی محیطهای آموزشی با استفاده از فناوریهای جدید تأکید دارند، علاوه بر آن متخصصان فناوری آموزشی استفاده از رسانههای نوین آموزشی را در فرآیند سیستماتیک یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار میدهند. به طوری که میدانیم، امروزه اطلاعات نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا میکند و در شرایط کنونی دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای بیشتر جوامع فراهم کرده است، بنابراین زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوریهای جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری میکند و سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصتهای یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی و کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون میشود. تلفیق دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایدههای نو جهت افزایش توان کنترل به منظور نیل به اهداف تعیین شده زمانی ممکن شده که فناوری اطلاعات پدیدار آمد. (اسحاقیان، 1380، ص 64)
فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزار قدرتمند، معیارهای جدید برای ارزیابی، تصمیمگیری و نظارت و برنامه ریزی تعریف میکند، بررسیهای اخیر فناوری اطلاعات را یکی از عوامل تولید دانسته به منزله دارایی محسوب میکند، به طوری که هزینههای مرتبط بر آن نوعی سرمایهگذاری محسوب میشود و حتی برخی آن را جزء اصلی عوامل تولید میدانند.
به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات را منبعی برای افزایش توان و بهینهسازی عواملی چون نیروی انسانی، ابزار و سرمایه گذاری تلقی نموده و نتیجهگیری میکنند که بدون این منبع ارزشمند عوامل مذکور به صورت استاتیک عمل خواهند کرد و حرکت پویایی نخواهند داشت.
به عبارت دیگر فناوری اطلاعات را میتوان در خدمت نیل به جامعه اطلاعاتی تعریف کرد. در این صورت باید گفت که تمدن حاصل فعالیتهای آموزشی و پرورشی است و در جنبه مثبت آن بیش از آن که به سرمایه متکی باشد، متکی بر نیروی خلاقیت بشری است. اینترنت بزرگترین و عمومیترین شبکهای است که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه به وجود آمده است، قابلیتهای چند رسانهای اینترنت، یعنی امکان دریافتهای فایل صوتی، تصویری، همراه با گرافیک غنی و سرعت بالای دریافت اطلاعات شده است که اینترنت با زندگی انسان امروز گره بخورد. در کنار قابلیتهای مختلف اینترنت، قابلیت آموزشی آن، چه در قالب آموزشهای رسمی و چه به عنوان ابزار کمک آموزشی،گستردگی
بسیاری یافته است. به طوری که امروزه در قرن بیست و یکم استفاده از اطلاعات در اینترنت یکی از معیارهای باسوادی به شمار میآید. قابلیت اینترنت به عنوان یک ابزار کمک آموزشی هر روز بیشتر تثبیت میشود. بسیاری ازکشورهای پیشرفته از امکانات اینترنت بهرهمند هستند و در تمامی موارد آموزشی استفاده میکنند و یک مهارت اصلی برای دانش آموزان به حساب میآید.
لذا طرح پژوهشی حاضر در صدد یافتن پاسخ به سؤال اساسی زیر است :
آیا میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه و راهنمایی تأثیر دارد؟
ضرورت و اهمیت تحقیق :
دانش آموزان باید بیاموزند که به جای انباشت حقایق علمی در ذهن، چگونه بیندیشند، تصمیم بگیرند، درباره امور و دروس بدرستی قضاوت کنند، خود، تحقیق و پژوهش کنند و به حقایق برسند و معلمان نیز به این امور باور برسند که موقعیت پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. معلمان باید بدانند که موقعیت پژوهش و تفکر و خلاقیت با دستور دادن، موعظه کردن، القا و ترغیب به تقلید و اطاعت از دیگران به وجود آورد.
زیرا محدود کردن فرآیند آموزش انتقال و حفظ حقایق علمی، سنتی عمل کردن در امر آموزش و کلاس های درس رشد طبیعی اندیشه و خلاقیت دانشآموزان را محدود خواهد کرد. متخصصان تعلیم و تربیت افرادی چون «انیس» «لیپمن» و «پاول» با توجه به تحولات چالشها، و رویکردهای جدید علمی بر این باورند که تربیت انسان متفکر،کاوشگر، خلاق و نقاد باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.(بلوچ،1387، صص 25 و 26)
هر چند که هدف اصلی ما از این تحقیق و بررسی مطالعهی واقعیت است و اما چنین نیست که صرفاً به مطالعهی آن بسنده کنیم و به اصلاح آن علاقه مند نباشیم. تحقیقات اگر دارای بهره ذهنی باشند و فقط تأکید بر این عمل داشته باشند (صرفاً مطالعه واقعیت) باید آنها را بیارزش قلمداد کرد. اگر مسائل تئوریک و عملی را به دقت از هم تفکیک کنیم برای نادیده گرفتن دومی(عملی) نیست بلکه برعکس به منظور داشتن موقعیت برای حل آنست.
امروزه وجود تحولات عظیم که به وجود آورندهی دانش ها و نیازهای جدیداند، ضرورت وجود دسترسی به فناوریهای اطلاعات را اثبات میکند.
مسئولان مقاطع باید از توان ترکیب مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی برای اثر بخشی در سازمان بهرهمند باشند و بدیهی است که به دست آوردن مهارت مزبور بدون دسترسی به اطلاعات در این زمینهها ناممکن است.
سازمانها به طور اعم و سازمانهای کوچک بطور اخصّ برای زنده ماندن و ادامهی حیات خود باید خود را به روز کنند و فناوریهای اطلاعات به عنوان یک سیستم گسترده برای ادامهی حیات و بهبود کیفیت یاری دهنده آنهاست. و یا به تعبیری دیگر به جرأت میتوان گفت فناوریهای اطلاعات نبض و شریان حیاتی هر سازمان اعم از کوچک یا بزرگ محسوب میشود. با وجود پیدایش علوم مختلف و نظریات گوناگون برای کمک به اداره کردن سازمانها، مؤسسات و … و لزوم آگاهی از آنها داشتن اطلاع در این زمینهها ضروری به نظر میرسد و بدین فناوریهای اطلاعات جایگاه ویژهای یافته است.
با توجه به این که سازندگی هرکشوری در گرو وجود سازمانهای پویا و فعال و افراد واجد شرایط میباشد، لذا لازم میگردد سرمایه گذاریهای درازمدت در جهت تربیت نیروی انسانی فعال که بتواند اطلاعات را استخراج و آنرا بکارگیرد، صورت پذیرد. البته این مرحله هزینه زیاد و امکانات فراوان و زمان کافی میباشد که باید مدّ نظر قرار گیرد.
تغییرات در جامعه باعث ایجاد و نیازهای جدید در افراد میشود. فناوریهای اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در زمینه این نیازها ایفا میکند. در صورتی که به سواد رایانهای عموم افراد توجه شود فنآوری اطلاعات به هیچ وجه توسعه نخواهند یافت. رایانهها به عنوان ابزارهای مناسب موجب آماده کردن و سازگاری دانش آموزان در امر سازگاری و پیشرفت تحصیلی آنها با محیط مدرسه و یادگیری میباشد.
رایانه ها همچنین موجب آماده کردن دانش آموزان برای سازگاری و پذیرش تغییر و تحول فناوریهای آموزشی و وسیلهای بالقوه برای خودآموزی و خود رهبری دانش آموزان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملکرد دانش آموزان در کلاسهای درسی میکردند.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...