وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تأثیر استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزانسازگاری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

 
تاریخ: 29-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

با توجه به تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سود رایانه­ای، توجه عمیق تر به محتوای آموزشی و سیستم­های نو آموزشی امری بدیهی به شمار می­آید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته و همچون آمریکا، نیوزلند و … دیر زمانی است که توجه خاصی به نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و ÷رورش داشته­اند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در امر آموزش صرف کرده­اند. (دلمقانی، 1382، ص 58).

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

با توجه به هدف آموزش و پرورش در شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت­های دانش آموزان از یکسو و از سوی دیگر، با توجه به نتایج حاصله از برنامه­های فن­آوری ارتباطات و اطلاعات در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، انتظار می­رود که آموزش و پرورش ایران نیز، تغییراتی را در نظام آموزشی بویژه از بعد برنامه­های درسی ایجاد نماید. برای ایجاد نظامی پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش و پرورش، مهم­ترین مرحله، سازماندهی مجدد برنامه درسی است.(دیناروند، 1382، صص23 و 24)

 

 

روند گسترش فناوری و تأثیرگذاری آن در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش، ضرورت استفاده از فناوری­های اطلاعات و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرایند یاد دهی- یادگیری را امری مسلم    می­سازد.

 

 

تحقیقات علمی انجام شده، بر افزایش سطح بهره­وری آموزشی از طریق غنی سازی محیط­های آموزشی با استفاده از فناوری­های جدید تأکید دارند، علاوه بر آن متخصصان فناوری آموزشی استفاده از رسانه­های نوین آموزشی را در فرآیند سیستماتیک یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار می­دهند. به طوری که می­دانیم، امروزه اطلاعات نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می­کند و در شرایط کنونی دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای بیشتر جوامع فراهم کرده است، بنابراین زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوری­های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می­کند و سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت­های یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی و کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می­شود. تلفیق دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایده­های نو جهت افزایش توان کنترل به منظور نیل به اهداف تعیین شده زمانی ممکن شده که فناوری اطلاعات پدیدار آمد. (اسحاقیان، 1380، ص 64)

 

 

فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزار قدرتمند، معیارهای جدید برای ارزیابی، تصمیم­گیری و نظارت و برنامه ریزی تعریف می­کند، بررسی­های اخیر فناوری اطلاعات را یکی از عوامل تولید دانسته به منزله دارایی محسوب می­کند، به طوری که هزینه­های مرتبط بر آن نوعی سرمایه­گذاری محسوب می­شود و حتی برخی آن را جزء اصلی عوامل تولید می­دانند.

 

 

به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات را منبعی برای افزایش توان و بهینه­سازی عواملی چون نیروی انسانی، ابزار و سرمایه گذاری تلقی نموده و نتیجه­گیری می­کنند که بدون این منبع ارزشمند عوامل مذکور به صورت استاتیک عمل خواهند کرد و حرکت پویایی نخواهند داشت.

 

 

به عبارت دیگر فناوری اطلاعات را می­توان در خدمت نیل به جامعه اطلاعاتی تعریف کرد. در این صورت باید گفت که تمدن حاصل فعالیت­های آموزشی و پرورشی است و در جنبه مثبت آن بیش از آن که به سرمایه متکی باشد، متکی بر نیروی خلاقیت بشری است. اینترنت بزرگترین و عمومی­ترین شبکه­ای است که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه به وجود آمده است، قابلیت­های چند رسانه­ای اینترنت، یعنی امکان دریافت­های فایل صوتی، تصویری، همراه با گرافیک غنی و سرعت بالای دریافت اطلاعات شده است که اینترنت با زندگی انسان امروز گره بخورد. در کنار قابلیت­های مختلف اینترنت، قابلیت آموزشی آن، چه در قالب آموزش­های رسمی و چه به عنوان ابزار کمک آموزشی،گستردگی

پایان نامه های دانشگاهی

 بسیاری یافته است. به طوری که امروزه در قرن بیست و یکم استفاده از اطلاعات در اینترنت یکی از معیارهای باسوادی به شمار می­آید. قابلیت اینترنت به عنوان یک ابزار کمک آموزشی هر روز بیشتر تثبیت می­شود. بسیاری ازکشورهای پیشرفته از امکانات اینترنت بهره­مند هستند و در تمامی موارد آموزشی استفاده می­کنند و یک مهارت اصلی برای دانش آموزان به حساب می­آید.

 

 

لذا طرح پژوهشی حاضر در صدد یافتن پاسخ به سؤال اساسی زیر است :

 

 

آیا میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه و راهنمایی تأثیر دارد؟

 

 

 

 

 

ضرورت و اهمیت تحقیق :

 

 

دانش آموزان باید بیاموزند که به جای انباشت حقایق علمی در ذهن، چگونه بیندیشند، تصمیم بگیرند، درباره امور و دروس بدرستی قضاوت کنند، خود، تحقیق و پژوهش کنند و به حقایق برسند و معلمان نیز به این امور باور برسند که موقعیت پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. معلمان باید بدانند که موقعیت پژوهش و تفکر و خلاقیت با دستور دادن، موعظه کردن، القا و ترغیب به تقلید و اطاعت از دیگران به وجود آورد.

 

 

زیرا محدود کردن فرآیند آموزش انتقال و حفظ حقایق علمی، سنتی عمل کردن در امر آموزش و       کلاس ­های درس رشد طبیعی اندیشه و خلاقیت دانش­آموزان را محدود خواهد کرد. متخصصان تعلیم و تربیت افرادی چون «انیس» «لیپمن» و «پاول» با توجه به تحولات چالش­ها، و رویکردهای جدید علمی بر این باورند که تربیت انسان متفکر،کاوشگر، خلاق و نقاد باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.(بلوچ،1387، صص 25 و 26)

 

 

هر چند که هدف اصلی ما از این تحقیق و بررسی مطالعه­ی واقعیت است و اما چنین نیست که صرفاً به مطالعه­ی آن بسنده کنیم و به اصلاح آن علاقه مند نباشیم. تحقیقات اگر دارای بهره ذهنی باشند و فقط تأکید بر این عمل داشته باشند (صرفاً مطالعه واقعیت) باید آنها را بی­ارزش قلمداد کرد. اگر مسائل تئوریک و عملی را به دقت از هم تفکیک کنیم برای نادیده گرفتن دومی(عملی) نیست بلکه برعکس به منظور داشتن موقعیت برای حل آنست.

 

 

امروزه وجود تحولات عظیم که به وجود آورنده­ی دانش ها و نیازهای جدیداند، ضرورت وجود دسترسی به فناوری­های اطلاعات را اثبات می­کند.

 

 

مسئولان مقاطع باید از توان ترکیب مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی برای اثر بخشی در سازمان بهره­مند باشند و بدیهی است که به دست آوردن مهارت مزبور بدون دسترسی به اطلاعات در این زمینه­ها ناممکن است.

 

 

سازمان­ها به طور اعم و سازمان­های کوچک بطور اخصّ برای زنده ماندن و ادامه­ی حیات خود باید خود را به روز کنند و فناوری­های اطلاعات به عنوان یک سیستم گسترده برای ادامه­ی حیات و بهبود کیفیت یاری دهنده آنهاست. و یا به تعبیری دیگر به جرأت می­توان گفت فناوری­های اطلاعات نبض و شریان حیاتی هر سازمان اعم از کوچک یا بزرگ محسوب می­شود. با وجود پیدایش علوم مختلف و نظریات گوناگون برای کمک به اداره کردن سازمان­ها، مؤسسات و … و لزوم آگاهی از آنها داشتن اطلاع در این زمینه­ها ضروری به نظر می­رسد و بدین فناوری­های اطلاعات جایگاه ویژه­ای یافته است.

 

 

با توجه به این که سازندگی هرکشوری در گرو وجود سازمانهای پویا و فعال و افراد واجد شرایط می­باشد، لذا لازم می­گردد سرمایه گذاری­های درازمدت در جهت تربیت نیروی انسانی فعال که بتواند اطلاعات را استخراج و آنرا بکارگیرد، صورت پذیرد. البته این مرحله هزینه زیاد و امکانات فراوان و زمان کافی می­باشد که باید مدّ نظر قرار گیرد.

 

 

تغییرات در جامعه باعث ایجاد و نیازهای جدید در افراد می­شود. فناوری­های اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در زمینه این نیازها ایفا می­کند. در صورتی که به سواد رایانه­ای عموم افراد توجه شود فن­آوری اطلاعات به هیچ وجه توسعه نخواهند یافت. رایانه­ها به عنوان ابزارهای مناسب موجب آماده کردن و سازگاری دانش آموزان در امر سازگاری و پیشرفت تحصیلی آنها با محیط مدرسه و یادگیری می­باشد.

 

 

رایانه ­ها همچنین موجب آماده کردن دانش آموزان برای سازگاری و پذیرش تغییر و تحول فناوری­های آموزشی و وسیله­ای بالقوه برای خودآموزی و خود رهبری دانش آموزان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملکرد دانش آموزان در کلاسهای درسی می­کردند.

 

 

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

 

 

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

 

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

 

موجود است

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« میزان سازگاری ورابطه آن با تیپ های شخصیتیدر بین دانشآموزانطراحی و شبیه سازی سوئیچ با استفاده از تکنولوژی میکروماشین به منظور استفاده در مدارات RF »
 
مداحی های محرم