وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان و دبیران

 
تاریخ: 29-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

«بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌های علوم مختلف اینترنت را شبكه‌ی جهانی شبكه‌ها تعریف كرده‌اند. شبكه‌ی كه امكان ارتباط با یك‎دیگر و دسترسی به منابع اطلاعاتی را در سطح جهانی فراهم می‌كند. پژوهش‎گران و نویسندگان زیادی معتقد به تاثیر بالقوه و واقعی شبكه‌های الكترونیكی بر جنبه‌های مختلف رفتار و كردار انسان عصر حاضر می‌‎باشند (آصفی‎زاده، 1385، 15).
در سال‌های اخیر با رشد تصاعدی اینترنت، فرصتی كم‌نظیر برای محققان و پژوهش‌گران برای جمع‌آوری سریع و گسترده اطلاعات در‌ زمینه‌های‌‌ گوناگون فراهم آمده است. هم اكنون این وسیله‌ی ارتباطی، به‌‌خاطر افزایش استفاده و دسترسی تعداد زیادی از كاربران بالقوه در امر پژوهش امكانات و تسهیلات خاصی برای محققان و پژوهش‎گران فراهم كرده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد هرچه تعداد بیش‌تری از اعضای هیئت‌ علمی و پژوهش‌گران به اینترنت دسترسی داشته باشند، اهمیت آن در راستای اجرای امر تحقیق و پژوهش افزایش می‌یابد. در صورت استفاده صحیح و مقتضی، اینترنت تامین‌كننده‌ی یك مكانیسم سریع، مقرون به‌صرفه و كارا برای جمع‌آوری اطلاعات است.

 

شبكه‌ی اینترنت را می‌توان یكی از مهم‌ترین منبع و ابزار برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و علمی به‌شمار آورد، در واقع در شرایط كنونی پژوهش‌گران هر حوزه می‌بایست به‌خوبی از شبكه‌‌ی اینترنت در حوزه‌ تخصصی خود، از دامنه و كاربرد آن‌ آگاهی داشته باشند. عدم آشنایی و استفاده از شبكه‌ی اینترنت به معنای نادیده‌ گرفتن پیشینه‌ی پژوهشی و احتمالاً دوباره‌كاری در فرایند پژوهش است. اهمیت این موضوع به ‌اندا‌زه‌ی است كه برخی پایگاه‌های اطلاعاتی كاربردی و مهم نظیر مدلین، چكیده پایان‌نامه‌های دانشگاهی، پروانه‌ی ثبت اختراع آمریكا و اروپا، پایگاه اطلاعاتی اریک و غیره هم ‎اكنون از طریق شبكه جهانی وب قابل دسترس می‌باشند.
به نظر می‎رسد هدف اصلی دسترسی رایگان چنین پایگاه‌های اطلاعاتی از سوی عرضه‌كنندگان و تولیدكنندگان آن، كمك به ارتقا سطح تحقیقات و نیز جلوگیری از دوباره‌كاری در فرایند فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سراسر جهان می‎باشد (پژوهشنامه اطلاع‌رسانی، 1380، 10).
امروزه‌ شبكه‌ی جهانی وب، یكی از مهم‌ترین محمل‌های اطلاعاتی برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی رایگان و غیر رایگان به‌شمار می‌آید. تقریباً كلیه ناشران برجسته پایگاه اطلاعاتی نظیرسیلور ، پلاترو بوکر كه در گذشته محصولات خود را بر روی دیسك فشرده عرضه می‌كردند، هم‌اینك محیط وب را به‌منزله‎ی بهترین بستر برای ارائه‌ی پایگاه های اطلاعاتی خود مورد توجه قرار داده‌اند (همان منبع، 2).
كامپیوتر و اینترنت ادعای ساده كردن ، آسان كردن ، و در نتیجه ارضاء كننده تر كردن زندگی ما را دارند . به طور فیزیكی و روانی در طول قرن ها به بسیاری از رفتار ها و اصول پایبند و وابسته شده اند ، این الگو گریز ناپذیرمنعكس كننده یك مزیت علی است بلكه از یك الگو هدایت شده و برای استفاده تشكیل شده است كه دائماً در حال گسترش است به طوری كه زندگی ما به خصوص كودكان و نوجوانان اثر منفی می گذارد حالات ارتباطی تلاشی برای ایجاد رابطه موجودات انسانی دیگر هستند هر نوع ارتباطی از جمله اینترنت شامل ایجاد یك تجربه شبه واقعی در روابط بین شخصی است در هر حال سوال اینجاست كه روابط مجازی از طریق اینترنت چگونه مشابه و بهتر از روابط واقعی هستند ؟
آیا این یك رفتار صحیح روان شناختی و اجتماعی است كه با شخص به گپ اینترنتی نمود ؟ دارندگان اینترنت خانگی اغلب فشارهای استرس درمان را پس از استفاده كردن از كامپیوتر تجربه می نمایند كاربران با تجربه ممكن است بهتر از عهده تكنیك ها بر آیند ، اما استفاده از اینترنت مشكلاتی را بوجود می آورد چرا كه برنامه ها اغلب بنحوی تاثیر گذارده در زمان زیادی برای بر طرف نمودن خطاهای كامپیوتری مورد نیاز می باشند اینترنت افراد را بیشتر به یكدیگر نزدیك می سازد خواه اینكه دریافت كننده این را بخواهد یا نخواهد . ( ژان استوترل ، 1998، 41 )
اهمیت و ضرورت پژوهش
اینترنت به‌عنوان فضایی جدید برای بسط فعالیت‌های تجاری، نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و ابزاری برای جستجوی مصرف کنندگان مورد توجه واقع شد. هیچکس تصور نمی‌کرد که روزی جنبه اجتماعی آن به‌صورت کاربرد اصلی اینترنت درآید. قوه محرکه این امر، نیازی عمیق و برآمده از جامعه برای پیدا کردن یا ایجاد جمعی همدل و همنوا است که اهداف و آرمان‌ها و انگیزه‌ها و عواطف مشترک یا شبیه به هم داشته باشند. این چنین گروهی را در اصطلاح علوم اجتماعی “اجتماع” می‌خوانند. در فضای اینترنت گروه‌هایی این چنینی را “اجتماعات آنلاین” می‌نامند. اما طنز جالب این است که بر اساس فرض‌های اولیه درباره‌ی اثرات اجتماعی اینترنت، این ابزار باعث محدود کردن بیشتر افراد به روابط غیر شخصی و گریز آنها از ارتباط رودررو می‌شود. برذاساس این فرض اینترنت نابود کننده‌ی اجتماعات است اما، شواهد زیادی برای رد این فرض وجود دارد. مثلاً ثابت شده که این فرض درباره‌ی اکثریت وسیعی از کاربران اینترنتی در ایالات متحده نادرست است.( افتخار زاده ، 1380 : 358 )
امروزه نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه های علمی و فنی امكان ناپذیر است و در برنامه ریزی توسعه ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصای ، جایگاه ویژه ای به فن آوری اطلاعات داده است . اینترنت موجب كاهش فاصله طبقاتی شده است.و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدیدی به كاربران اعطا می كند ، و حتی تفاوت های جنسیتی را نیز كاهش می دهد . افزایش توانایی اعمال قدرت ، همگن سازی ، سلیقه ها نزدیكی خواستها و انتقادات افراد افزایش مشاركت اجتماعی ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهیم جدید زندگی روزمره امكان برقراری ارتباط ، اطلاع از اخبارو رویدادهای جهان تبادل فرهنگی دستیابی به اطلاعات ، افزایش میزان آ گاهی عمومی و غیره و…. مزایای عمده كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی به كا میرود ، آثار اجتماعی و روانی مانند اعتیاد به مواد مخدر ، اكس ، سیگار ، اعتیاد به اینترنت در بین كودكان و نوجوانان نیز با علائمی چون افزایش نوسانات اخلاقی ، سخن نگفتن بادیگران ، قطع روابط اجتماعی ، كم خوابی ، نگرانی و استرس در كنار ضعف بینایی همراه است كودكان و نوجوانان كه به اینترنت وابستگی دارند در حقیقت به آن معتاد هستند ، برای ارضای خود ساعت های متوالی بدون وقفه روی خط باقی می مانند و هر زمانی كه امكان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خیال پردازی می كنند . وقتی كه یك نوجوان در محیط خانواده معتاد به استفاده از اینترنت باشد فرصت فرد هر روز بیشتر از گذشته از نظر عاطفی و روانی با سایر افاد خانواده فاصله بگیرد و به تنهایی خود و استفاده از تضعیف كرده یا آن را از دست بدهد . وقتی دو فرد مجازی در یك فضای مجازی كنار هم قرار می گیرند بدون اینكه از شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی ، خانوادگی ، فردی ، هم باخبر باشند.میتوانند شكاف های بین خود را به سادگی كاهش دهند در این زمینه به طور نسبی ، فقیر و غنی ، دختر و پسر ، جوان و میانسال می توانند دو دوست مجازی هم در اینترنت باشند و با یكدیگر ارتباط برقرار كنند . اگر گناهی نبود به طور حتم چنین دوستیها و روابطی ایجاد نمی شد.
تغییرات در جامعه باعث ایجاد نیازهای جدید در افراد میشود و آموزش در زمره این نیازها به شمار می رود و فناوریهای اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در این زمینه ایفا می‌كنند. در صورتیكه به سواد رایانه‌ای عموم افراد توجه نشود فن‌آوری اطلاعات به هیچ‌وجه توسعه نخواهد یافت.
رایانه‌ها بعنوان ابزارهای مناسب، موجب آماده كردن دانش آموزان ودبیران برای پذیرش تغییر و تحول فناوریهای آموزش و وسیله‌ای بالقوه برای خودآموزی و خودرهبری دانش آموزان و موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملكرد دانش آموزان و دبیران می‌گردند( جمشیدی ، 1388 : 31 )
با توجه به تجارب آموزش فناوری در كشورهای پیشرفته و سابقه تحقیقها و بررسیهای انجام شده در دنیا از یكسو، و از سوی دیگر با توجه

پروژه دانشگاهی

 به لزوم بازنگری مفهوم نوین آموزش متناسب با نیازهای جدید دبیران و دانش آموزان انجام این تحقیق، به منظور تعیین سرفصلهای نوین آموزش استفاده از رایانه بعنوان یكی از متداولترین ابزارهای فناوری اطلاعات ضروری می‌باشد.( همان منبع ، 59 )

دو عامل باعث می شوند كه كودكان و نوجوانان تسلط بیشتری بر دنیای فن آوری و دیجیتال داشته باشند : اول اینكه در این دوره یادگیری كامپیوتر به مسئله ای ضروری بدل شده است و بدون داشتن تسلط كافی بر كامپیوتر ، اینترنت كار و زندگی امكان پذیر نیست . دوم اینكه كودكان و نوجوانان نسبت به افراد میانسال از اشتیاق و جرأات بیشتری برای كنجكاوی در كامپیوتر و اینترنت برخورداند و راحت تر با پندارها و باورها كنار می آیند . هنوز بسیاری از خانواده های كه امكان دسترسی به اینترنت را برای فرزندان خود فراهم كرده اند ، تصور صحیحی از خطرات این موضوع ندارند علت این امر ناآگاهی خانواده از تهدیدات بالقوه اینترنت است تهدیدی كه از طرف وب متوجه وضعیت فرهنگی خانواده هاست كه بسیاری از كاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود تا نوجوانان مجذوب آن شده ساعت ها وقت خود را پای كامپیوتر بگذارند این مسئله باعث می شود تا نوجوانان از دیگر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . سایت های غیر اخلاقی امروزه به یك معضل جدی در اینترنت بدل شده است این سایت ها با ارائه مطالب و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن سلامت روانی جوامع را در خطر قرار داده است . ( ژان استوترل ، 1998، 41 )
اتاق ها محل مناسبی برای ملاقات گفتگو با نوجوانان در سراسر جهان است اما سوء استفاده های زیادی از سوی افراد شیاد در این اتاق ها صورت می گیرد ، از جمله آنها می توانند به ارائه اطلاعات نادرست ، سوء استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء‌استفاده از آنان از طریق برقراری ارتباط آنان و گذاشتن قرار ملاقات اشاره كرد .
در اینترنت مجازی در سطح بوده و از عمق برخوردار نیست این نوع ارتباط فاقد مشخصه های مانند مجاورت ، اثرگذاری و تبدیل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است اینترنت می تواند در حالی كه انسان را از نظر الكترونیكی به هم پیوند می دهد از طریق ایجاد و توهم همبستگی با تكنولوژی به هم پیوند دهد از طریق ایجاد و توهم و با تكنولوژی اطلاعاتی ارتباط چهره با انسانهای دیگر را قطع كند و این امر باعث كاهش روابط انسانی و همبستگی خواهد شد .امروزه نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه های علمی و فنی اجتناب ناپذیر است و در برنامه ریزی توسعه ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصای ، جایگاه ویژه ای به فن آوری اطلاعات داده است . اینترنت موجب كاهش فاصله طبقاتی شده است.و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدیدی به كاربران اعطا می كند ، و حتی تفاوت های جنسیتی را نیز كاهش می دهد . افزایش توانایی اعمال قدرت ، همگن سازی ، سلیقه ها نزدیكی خواستها و انتقادات افراد افزایش مشاركت اجتماعی ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهیم جدید زندگی روزمره امكان برقراری ارتباط ، اطلاع از اخبارو رویدادهای جهان تبادل فرهنگی دستیابی به اطلاعات ، افزایش میزان آ گاهی عمومی و غیره و…. مزایای عمده كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی به كا میرود ، آثار اجتماعی و روانی مانند اعتیاد به مواد مخدر ، اكس ، سیگار ، اعتیاد به اینترنت در بین كودكان و نوجوانان نیز با علائمی چون افزایش نوسانات اخلاقی ، سخن نگفتن بادیگران ، قطع روابط اجتماعی ، كم خوابی ، نگرانی و استرس در كنار ضعف بینایی همراه است كودكان و نوجوانان كه به اینترنت وابستگی دارند در حقیقت به آن معتاد هستند ، برای ارضای خود ساعت های متوالی بدون وقفه روی خط باقی می مانند و هر زمانی كه امكان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خیال پردازی می كنند . وقتی كه یك نوجوان در محیط خانواده معتاد به استفاده از اینترنت باشد فرصت فرد هر روز بیشتر از گذشته از نظر عاطفی و روانی با سایر افاد خانواده فاصله بگیرد و به تنهایی خود و استفاده از تضعیف كرده یا آن را از دست بدهد . وقتی دو فرد مجازی در یك فضای مجازی كنار هم قرار می گیرند بدون اینكه از شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی ، خانوادگی ، فردی ، هم باخبر باشند.میتوانند شكاف های بین خود را به سادگی كاهش دهند در این زمینه به طور نسبی ، فقیر و غنی ، دختر و پسر ، جوان و میانسال می توانند دو دوست مجازی هم در اینترنت باشند و با یكدیگر ارتباط برقرار كنند . اگر گناهی نبود به طور حتم چنین دوستیها و روابطی ایجاد نمی شد.
اهداف پژوهش :
هدف اصلی : بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر دانش آموزان – دبیران مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب سال تحصیلی 88- 89
اهداف جزئی :
1- تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانش آموزان
2- تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات توسط دبیران
3- مقایسه عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات در دانش آموزان نسبت به دبیران
4-
«سوالهای تحقیق»
سوالهای پژوهش عبارتند از :
1- بین آشنایی دانش آموزان – دبیران با رایانه و كاربردهای آن رابطه وجود دارد ؟
2- میزان استفاده از ICT در دانش آموزان و دبیران چقدر است ؟
3- آیا بین امکانات موجود ICT و میزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد ؟
4- آیا بین سواد ICT ومیزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد ؟
5- آیا بین انتظارات دبیران و استفاده از ICT رابطه وجود دارد ؟

عکس مرتبط با سیگار

فرضیات تحقیق :
1- بین آشنایی دانش آموزان و دبیران با رایانه و اینترنت و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد .
2- بین امکانات موجود ICT و میزان استفاده از ICTرابطه وجود دارد .
3- بین سواد ICT و میزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد .
4- بین انتظارات دبیران و استفاده از ICTرابطه وجود دارد .
5- میزان استفاده از فناوری اطلاعات در دبیران از دانش آموزان بیشتر است ؟

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی باورها و اعتقادات از زایمان تا 7 سالگی كودكمهارت های تربیت شهروندی در برنامه درسی »
 
مداحی های محرم