وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی و مقایسه دیدگاه دبیران ومدیران نسبت به سبک های مدیریت در مدارس

 
تاریخ: 29-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

میل باطنی پژوهنده نسبت به میزان هماهنگی بین نظران مدیران و دبیران که گرداننده اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و عامل شکل گیری موضوع مورد نظر و از آنجایی که تاثیر روابط انسانی در مدیریت را نباید دست کم گرفت در مدیریت آموزشی این تاثیر به اوج خود می رسد ، لذا میزان توجه مدیران به اصول روابط انسانی و درک درست مدیران از خود و همکاران و محیط کارشان عامل بسیار مهمی در موفقیت و کارایی و اثر بخشی آنان خواهد داشت . پس از سوال این است که آیا بین نظر دبیران و مدیران درباره سبک مدیریت مدیران رابطه معناداری وجود دارد ؟

 

با آنکه همه مدیرت ها به نوبه خود در جای خود مهم و پرارزش هستند اگر مدریرت آموزشی را بادیگر انواع مدیریتها مورد استفاده قرار دهیم متوجه می شویم که هیچ یک از آنها به انداره به کار گیری مهارتهای فنی ، علمی و هنری کلیه نیروهای انسانی و مالی را سازماندهی و هماهنگ ننموده و با فراهم نمودن زمینه های انگیزش و رشد با تامین نیازهای منطقی فردی و گروهی معلمان ، دانش آموزان و کارکنان به طور صرفه جویانه به هدفهای تعلیم و تربیت برسد .

 

علم مدیریت آموزشی از یک سو به عنوان یک موضوع اجتماعی که با جمع انسانها و کارکردهای آنها مربوط است و از جهت دیگر به عنوان یک رشته تربیتی با یادگیری و رشد انسانها سروکار دارد . بنابراین می خواهیم بررسی کنیم که : دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به سبکهای مدیریت چیست و چه نوع مدیریتی بازدهی بیشتری در مدیریت آموزشی دارد .

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

اهمیت و ضرورت تحقیق :

 

هم چنان چه در مباحث دیگر نیز عنوان شده است ، مدیریت به خودی خود حساسترین و پیچیده ترین علم به حساب می آید چرا که سرنوشت تمامی ملک دنیا ، تمامی احزاب و گروهها و نیز تمامی ادارات و کارخانه جات و واحدهای تولیدی و خدماتی بستگی کامل و تمام به مدیریت و رهبری آنها دارد . در طول تاریخ ثابت شده است که موفق ترین ها همواره آنهایی بودند که مدیریت قوی و توانمند متناسب با اهداف و برنامه ریزی سازمان یا واحد مورد نظر داشته اند ، پس تناسب مدیریت و شیوه های مدیریتی مدیر با اهداف برنامه ها و امکانات واحد مورد نظر و شناخت و درک مدیریت به صورت هرچه صحیح تر آنها و راههای کاربرد آنها مهمترین عامل تداوم و میزان رسیدن به اهداف مورد نظر می باشد .

 

با این توصیف مدیریت آموزشی چون موضوع مورد بحث مدیریتی آن انسان است که سر ناشناخته خلقت است و به جهت حساسیت بالای تربیت آدمی به خاطر وِیژگی های پیچیده و بعضاً غیر قابل تعریف آن بدون شک اهمیت اداره و مدیریت آنرا دو چندان می کند پس مدیریت آموزشی را می توان با همیت ترین و خساسترین و پیچیده ترین مدیریت به حساب آورد همان مدییتی که ذکر کردیم مشکل ترین و پیچیده ترین علم است حال اهمیت تحقیقی در این زمینه روشن است . چرا که نیاز به تحقیق نیز در این زمینه بیشتر است و هر چه علمی تر کردن اعمال مدیریت است که می تواند باعث بهره وری بیشتری شود و یا شکست سازمان را به همراه داشته باشد و بسیار دیده شده است که با تغییر مدیریت تحول زیادی در بازدهی به وجود آمده است لذا واضح و مبرهن است که عدم تحقیقی و مطالعه در سبکهای مختلف مدیریت و آگاهی نداشتن از آنها باعث شکست یا بازدهی کم و رکود در سازمان یا اداره و … می شود .

Efficiency بهره وری

 

 

هدف پژوهش :

 

هدف کلی : بررسی و مقایسه دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به سبک های مدیریت در مدارس مقطع راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 90-89

 

اهداف جزئی :

 

1 – بررسی دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی 

 

2 – بررسی دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی

 

3 – بررسی دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی مشارکتی

 

پایان نامه های دانشگاهی

 

 

4 – بررسی دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت مشارکتی

 

5 – بررسی دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت دموکراتیک

 

6 – بررسی دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت وظیفه مدار

 

 

 

سوالات پژوهش :

 

1 – آیا دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی  منفی است ؟

 

2 –آیا دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی منفی است؟

 

3 – آیا دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی مشارکتی منفی است؟

 

4 – آیا دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت مشارکتی منفی است؟

 

5 – آیا دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت دموکراتیک مثبت است ؟

 

6 – آیا دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریت دموکراتیک منفی است ؟

 

7 – آیا دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت وظیفه مدار منفی است ؟

 

8 – آیا دیدگاه مدیران نسبت سبک وظیفه مدار مثبت مثبت است ؟

 

9 – آیا بیشتر مدیران از سبک مدیریت دموکراتیک استفاده می کنند ؟

 

10 – آیا میزان گرایش دبیران به سبک مدیریتی مشارکتی بیشتر از مدیران است ؟

 

11 – آیا میزان گرایش دبیران به سبک مدیریتی استبدادی بیشتر از مدیران است ؟

 

 

 

فرضیات:

 

1 –   دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی  منفی است .

 

2 –  دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی استبدادی منفی است..

 

3 –   دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریتی مشارکتی منفی است.

 

4 –   دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت مشارکتی منفی است.

 

5 –   دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت دموکراتیک مثبت است .

 

6 –   دیدگاه مدیران نسبت به سبک مدیریت دموکراتیک منفی است.

 

7 –   دیدگاه دبیران نسبت به سبک مدیریت وظیفه مدار منفی است .

 

8 –   دیدگاه مدیران نسبت سبک وظیفه مدار مثبت مثبت است .

 

9 –   بیشتر مدیران از سبک مدیریت دموکراتیک استفاده می کنند .

 

10 –   میزان گرایش دبیران به سبک مدیریتی مشارکتی بیشتر از مدیران است .

 

11 –   میزان گرایش دبیران به سبک مدیریتی استبدادی بیشتر از مدیران است .

 

 

 

متغیر ها :

 

تعریف متغیر : متغیر یك مفهوم است كه بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می‌شود . ( دلاور ، 1381 ،ص 35 ) .

 

تعریف متغیر مستقل : به متغیری گفته می شود كه از طریق آن متغیر وابسته تبین یا پیش بینی می‌شود به این متغیر محرك یا درون داد گفته می شود . ( همان منبع ، ص 35 ) .

 

متغیر مستقل : دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به سبکهای مدیریت

 

متغیر وابسته : سبك های مدیریت شامل : سبك دموكراتیك ، استبدادی ، وظیفه مدار ، رابطه مدار ، مشاركتی

 

تعریف متغیر وابسته : متغیر وابسته پاسخ ، برون داد یا ملاك است و عبارت است از وجهی یا جنبه ای از رفتار ارگانیزم كه تحریك شده است . ( همان منبع ، ص 36 ) .

 

تعریف متغیر كنترل : متغیری كه تأثیر آن باید خنثی یا حذف شود .( سیف ، 1386، ص 25 ) .

 

متغیر كنترل : مقطع تحصیلی

 

تعریف متغیر مزاحم ( مداخله گر ) . به متغیری گفته می‌شود كه به صورت فرضی ، بر پدیده مشاهده شده تاثیر می گذارد ولی قابل مشاهده ، اندازه گیری و دستكاری نیست . ( همان منبع ، ص 28 ) .

 

متغیر مزاحم : شرایط اجتماعی فرهنگی می‌باشد .

 

 

 

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها :

 

1 – سبك مدیریت : عبارت است از الگوی رفتاری كه مدیر هنگام هدایت كردن فعالیتها ی دیگران از خود نشان می دهد . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبك های مدیریت سنجیده می‌شود .

 

2 – سبك مدیریتی مشاركتی : در این سبك تمام كاكنان در تصمیم گیریها مشاركت دارند در واقع مدیر برای انجام برنامه در سازمان با كاركنان خود مشورت می كند در این تحقیق با ساتفاده از پرسشنامه سبك های مدیریت سنجیده می شود .

 

3 – سبك مدیریتی رابطه مدار : افرادی كه به روابط انسانی بیشتر توجه می‌كنند و هدف اصلی در این سبك رضایت خاطر كاركنان و حل مشكلات آنها است . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبك های ندیریت سنجیده می شود .

 

4 – سبك مدیریت استبدادی :در این سبك تمام تصمیمات برعهده مدیر است و تمركز اصلی بر روی كار است و نباید هیچ مسئله شخصی وارد كار شود . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبك های مدیریت سنجیده می‌شود .

 

5 – سبك مدیریتی دموكراتیك : در این سبك مدیر از همه تیم نظر می خواهد و اكثریت هستند كه حكومت می‌كنند . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبك های مدیریت سنجیده می‌شود .

 

6 – سبك مدیریتی وظیفه مدار : افرادی تمام سعی و تلاش خود را در برآوردن اهداف سازمان بدون توجه به روابط انسانی انجام می دهند. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبك های رهبری سنجیده می شود .

 

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

 

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

 

موجود است

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« عوامل افزایشخلاقیت و نوآوری مدیران از دیدگاه مدیرانزن و مرد مقطع متوسطهمیزان سازگاری ورابطه آن با تیپ های شخصیتیدر بین دانشآموزان »
 
مداحی های محرم